Hej, w tym wpisie chciałbym poruszyć temat działań marketingowych płatnych jak i organicznych (czyli pisząc wprost DARMOWYCH).

Wiele osób zakłada na początku swojej drogi w biznesie internetowym, że będą w stanie pozyskiwać ruch w sposób organiczny, nie ponosząc kosztów finansowych.

Temat nie jest taki oczywisty, dlatego postanowiłem go rozbić na czynniki pierwsze i omówić szczegółowo mój punkt widzenia.

Sposoby na prowadzenie marketingu organicznego:

  • Blog
  • Strona www
  • Strona na Facebooku
  • Grupa na Facebooku
  • Instagram
  • Tik-Tok

Na wszystkich powyższych platformach, można tworzyć darmowy content i w ten sposób promować swoje produkty lub usługi. Można to robić skutecznie w sposób organiczny. Jednak warto wiedzieć jak to robić.

Jeśli chcesz skutecznie dotrzeć do swojej grupy docelowej działaniem organicznym, musisz wiedzieć jaki format obecnie jest ,,boostowany,, przed daną platformę.

W momencie kiedy piszę ten wpis, przez wszystkie wiodące media społecznościowe jest promowany krótki format video. Ten trend wyznaczył tik tok. Meta czyli Facebook i Instagram oraz YouTube, aby konkurować z tik tokiem uruchomiły na swoich platformach miejsca w których można publikować, krótkie formaty video.

Na Instagramie i Facebooku są to ROLKI. Na YouTube ten format nosi nazwę Shorts.

Każda z powyżej wymienionych platform daje darmowe zasięgi właśnie krótkim formatom video.

Powiedzmy, że działasz na Instagramie. Jeśli nie chcesz płacić za reklamę i chcesz generować ruch na swoim profilu za darmo, najlepszym sposobem będzie publikowanie ,,Rolek,,.

Samo dodanie byle jakiej rolki nie będzie wystarczające aby generować ruch w Twoim biznesie. Kluczowe jest dodawanie angażujących rolek.

Co mam na myśli pisząc angażujących? Treści angażujące to takie, które powodują, że odbiorca widząc taki content zatrzymuje się i wchodzi w interakcję w twoją treścią.

Rodzaje interakcji w Twoją treścią:

  • Kliknięcie w link
  • Komentarz
  • Polubienie
  • Udostępnienie

Jeśli twoja treść powoduje dużą ilość wymienionych powyżej interakcji, przełoży się to bezpośrednio na sprzedaż w Twojej firmie.

Jak stworzyć angażującą rolkę?

Dobrym sposobem są tipy. Czyli ,,5 sposobów na…,, ,,10 pomysłów na…,, ,,101 najlepszych…,,
Kolejny sposób to przyciągający uwagę tytuł rolki np. ,,Jak odzyskać byłą dziewczynę,,.

Nie zapominaj o tym, że rolka musi mieć wartość dla odbiorcy. Twoja treść musi rozwiązywać problem Twojej grupy docelowej, to jest kluczowe. Nie tylko stosujemy ,,clickbait,, bo to nie będzie działać. Pamiętaj o tym, że masz produkt lub usługę, którą chcesz sprzedać. Aby to zrobić, twoi odbiorcy muszą obdarzyć Cię zaufaniem, pokaż im, że jesteś ekspertem i wiesz jak im pomóc.

Rolka jest jedynym formatek, który rozchodzi się organicznie. Posty, trafiają tylko do twoich obserwujących i tylko w ograniczonym zakresie.

Publikacje w mediach innych osób

Kolejną opcją na marketing organiczny jest promowanie swoich treści w mediach innych osób. Jeśli masz kogoś znajomego, kto posiada dobre zasięgi, osoba ta może opublikować Twoją treść.

Możesz też zapłacić osobie z dużą ilością follow za publikację Twojego contentu. Jeśli influencer publikuje dla tej samej grupy docelowej to taka współpraca może się bardzo ładne zwrócić.

Poza tym co opisałem powyżej, marketing organiczny nie istnieje. Dzisiaj płaci się za pozyskiwanie ruchu. Teraz płynnie przejdę do omówienia płatnego pozyskiwania trafficu.

Reklama płatna

Płacę za reklamy od 2016 roku. Od samego początku mojej działalności biznesowej w internecie. Jakoś podświadomie wiedziałem, że to dobry kierunek i w ten sposób mogę drastycznie wyprzedzić moją konkurencję. Na początku zaczynałem od małych budżetów na poziomie 10 zł dziennie. Z biegiem czasu budżet zacząłem podnosić i na dzień dzisiejszy wydaję do kilku tysięcy złotych dziennie, głównie na reklamy na Facebooku.

Dlaczego reklama płatna jest skuteczna?

Będę tutaj omawiał FB ADS, ponieważ to z tego systemu reklamowego korzystam najwięcej. Reklama na Facebooku dostarczy nam wyników, których szukamy. Jeśli chcemy sprzedać produkt, ustawiamy reklamę z celem na zakup. Jeśli chcemy zbierać kontakty do potencjalnych klientów, ustawiamy cel ,,kontakty,,. Algorytmy facebooka są bardzo precyzyjne. Doskonale wiedzą, kto z największym prawdopodobieństwem dokona zakupu Twojego produktu.

Pixel Facebooka

Kluczowym elementem jest pixel Facebooka. to narzędzie, dzięki któremu możemy monitorować naszą sprzedaż poprzez reklamy. Im więcej Twój pixel ma danych tzn. Im więcej zdarzeń typu ,,zakup,, zarejestruje tym łatwiej będzie mu dobierać kolejne osoby, które z dużym prawdopodobieństwem dokonają zakupu.

Reklama płatna to Twój wirtualny przedstawiciel handlowy

Reklama na Facebooku to Twój ,,wirtualny pracownik,, który wyszukuje dla Ciebie klientów 24 godziny na dobę. Kiedy Ty śpisz lub jesteś na majówkowym grillu u znajomych, reklama wyszukuje dla Ciebie płacących klientów.

Dużo opcji targetowania reklamy

Kolejną zaletą jest możliwość szerokiego targetowania reklamy. Możemy nasze adsy zaadresować do bardzo wąskiej grupy docelowej.

Możemy targetować po zainteresowaniach np. Osoby, które kupują na Aliexpress, osoby, które lubią zakupy online, osoby, które interesują się motoryzacją.

Targetowanie po ,,posiadanych markach,, np. Osoby, które posiadają iphone, osoby, które rozważają zakup samochodu marki Opel.

Targetowanie po lokalizacji np. Kierujemy naszą reklamę tylko do osób, które przebywają obecnie na terenie powiatu suwalskiego.

Remarketing. Możemy kierować reklamy do osób, które miały już kontakt z naszą marką np. Osoby, które były na naszej stronie internetowej, osoby, które były na naszym webinarze, osoby, które weszły w interakcję z naszą reklamą.

Grupy podobnych odbiorców. Możemy stworzyć grupę look-a-like. Algorytmy Facebooka znajdą osoby np. Podobne do nszych klientów.

Można zacząć z niskim budżetem

Reklamy można już puszczać z budżetem 5 zł dziennie. Więc nie ma bariery wejścia w kontekście finansowym. Dla porównania minimalny budżet w reklamach na tik-toku wynosi 80 zł dziennie. Jeśli reklama przynosi spodziewane rezultaty, można podnosić delikatnie budżet do góry ale nie więcej niż 10% dziennie, aby reklama znów nie wróciła do fazy uczenia się.

Dzięki reklamie od razu możesz zacząć zarabiać

Nie musisz budować latami dużej społeczności aby zacząć zarabiać. Jeśli masz dobrą ofertę to od pierwszego dnia możesz wygenerować satysfakcjonującą sprzedaż.

Podsumowanie

Chcesz mieć darmowe zasięgi? Rób rolki, które dadzą wartość Twoim odbiorcom.
Chcesz sprzedawać od pierwszego dnia pomijając lata budowania społeczności? Zacznij korzystać z reklamy płatnej.

Moim zdaniem warto postawić na hybrydową wersję. Czyli zwiększamy swoje skille w adsach i jednocześnie budujemy stabilnie społeczność.